ساقی نامه

تعامل با دبیران ادبیات راهنمایی

کاریکلماتورچیست؟

کاریکلماتورچیست؟

کاریکلماتور یعنی کاریکاتوری که با کلمات نوشته می شود. کاریکلماتور کلمه‌ای است ترکیب یافته از کاریکاتور و کلمه به عبارتی دیگر، کاریکلماتور بازی باکلمات است.دقیق شدن در معانی گوناگون کلمات و قرار دادن آنهابا ظرافت درکنارهم با استفاده از ترکیبی از آرایه های ادبی ؛ همانند کنایه،تشبیه، ایهام، تمثیل،استعاره ،تضاد تلمیح ،و... همینطور کوتاه بودن ، پختگی بیان ازویژگی های این نوع ادبی یعنی کاریکلماتورمی باشد . نباید فراموش کرد که زیاده روی  وافراط بیش از حد باعث بی معنی شدن جملات  می شود. لازم به یاد آوری است که نام کاریکلماتور را شادروان احمد شاملو بر نوشته‌های پرویز شاپور گذاشته است .چراکه ، نوشته‌های پرویز شاپور کوتاه بود (اغلب تک خطی)با ظرافت و دیدی شاعرانه و طنزآمیز.

چند نمونه کاریکلماتور را در زیر می خوانید:

وقتی عکس گل محمدی در آب افتاد، ماهی‌ها صلوات فرستادند.

به یاد ندارم نابینایی به من تنه زده باشد.

برای مردن باید یک عمر صبر کرد.

جواب روشن کبریت ، آتش است.

قبل از اینكه درازم کنند ، کوتاه آمدم.

شیر باغ وحش چکه می کرد.

پرگاری که اختلال حواس پیداکرده بود ،بیضی ترسیم کرد.

غم، کلکسیون خنده ام را به سرقت برد.

بیشتر گفته هایم را با سكوت سانسور می کنم.

وقتی کاری از دست شما ساخته نیست، از «پا»هایتان کمک بگیرید.

هر کس «ساز» خودش را می زند، اما مهم شما هستید که به هر سازی نرقصید.

سعی کن مثل برق زندگی کنی، چون عمر مثل باد می گذرد.

به محض اینکه چشمم به عزراییل افتاد ، خودم را به مردن زدم.

«فقیر» یک حرف از «غنی» بیشتر دارد.

هر درخت پیر، صندلی جوانی می‌تواند باشد.

معنی کردن کلمه ها به شکل عبارات زیرنیز نوعی کاریکلماتور به شمار می روند.

یونچه « چلو کباب چهار پایان»

آروغ« قبض رسید غذا به معده»

زنگوله «کروات چهارپایان»

تلویزیون« ناطق  نوری»

کشمش« انگور باز نشسته»

حمّام« پاکستان»

کفش «نفر بر»

ماشین «مراکش»

پراید « ژیان تحت ویندوز»

آیینه «من درش پیدا»

مگس « پرویز»

بینی « نفس کش»

و .....

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم فروردین 1389ساعت 12:41  توسط اکبری- تعالی  | 

ضرب المثل

ضرب المثل چيست ؟

 در فرهنگ شادروان دکتر محمد معین«  مَثَل» و ضرب المثل چنین معنی شده است:

مثل : 1- مانند،نظیر 2- داستان ،قصه،حکایت،افسانه 3- داستانی واقعی یا افسانه ای که در میان مردم شهرت یافته و آن را یرای ایضاح مطلب ومقصود خود به نثر یا نظم حکایت کنند.

« شعر فرستادنت دانی مانَد به چه؟          مور که پای ملخ نزد سلیمان برد»

ضرب المثل ( مصدر مرکب ) وبه معنی  مثل زدن ومثل آوردن است وجمع آن«ضروب الامثال» می باشد.

مثل ،‌ گونه‌ای از بیان و سخن كوتاه و مشهوري است كه به قصه اي عبرت آميز و داستانی پندآموز يا گفتاري نكته آموز اشاره مي كند و جاي توضيح بيشتر را مي گيرد . استفاده ازمثل در گفتار ونوشتار ،آن را زیبا ودلچسب کرده واز پراکنده گویی های فراوان وتوضیحات خسته کننده جلوگیری می کند.

بسياري از مثل ها نتيجه داستاني است و برخی از مثلها حاصل پندهاي دانايان يا پيشوايان مذهبي يا تجربه هاي زندگي مردم هستند. برخی نیز گفتار افراد نامدار تاريخي يا عادي بوده كه به ذوق ديگران خوش آمده ومشهور شده است. ضرب المثل می تواند یك بیت شعر یا فقط یك مصراع شعرمعروف باشد.بسیاری از ترکیبات اسمی وفعلی وجمله های کنایی واصطلاحات نیز به خاطر کاربرد وسیعشان  در محاورات وگفتگوهای روزانه مثل ضرب المثل کاربردفراوان پیدا کرده اند .

برخی از افراد کلمه ی«متل» رابرابر فارسی «مثل» می پندارندومی گویند وقتي مثل گفتن صورت بي ادبانه پيدا كند آن را متلك مي گويند.

در فرهنگ معین در جلوی« متل» آمده است:1- افسانه ،داستان کوتاه2-حرف مفت ومزخرف ومتلک یعنی سخن طعنه آمیز ونیش دارومتلک گو کسی است که سخن طعنه آمیز ونیش دار بزند. مثال:

« این ها صحبتهایی بود که آن روز بعد از ناهار به میان آمد وتاچند دقیقه اسباب خنده ومتلک گویی جمع گردید.»

به هر حال در همه زبانهاي دنيا ضرب المثل فراوان است . بعضي از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند

+ نوشته شده در  دوشنبه نهم فروردین 1389ساعت 12:39  توسط اکبری- تعالی  | 

نخستين پيش نويس را با قلبت بنويس،سپس آنرا با مغزت بازنويسي كن!

 

فصلنامه انشا و نويسندگي شماره 3منتشرشد.

 

فصلنامه آموزشي و پژوهشي، خبري، اطلاع‌رساني، تحليلي

مديرمسوول و سردبير: سيدحسين محمدي حسيني‌نژاد

مدير اجرايي مجله و سردبير آسمون ريسمون: پريسا برازنده

ويراستار: محمد حسيني

سال اول 1388/ شماره 3/ 3000 تومان

در اين شماره مي‌خوانيد:

نوشتن تاریخی کردن خود است/ گفتگو با دکتر حسن عشایری

تصمیم گرفتم نویسنده بشوم/ گفتگو با سپیده شاملو

نگارش در دبیرستان/ گفتگو با دکتر حسن ذوالفقاری

یادگیری از طریق نوشتن/ میرزاییی

آسیب شناسی مقالات علمی/ دکتر حسین علیان عطاآبادی

یک روز یکشنبه شگفت انگیز/ گابریل گارسیا مارکز/ بهمن فرزانه

فرم و ساختار در اثر هنری/ حافظ موسوی

نثر جمیل سعدی/ خیمه دوز

ادبیات درمانی / محلوجی زاده

و شعرهایی از شعرهایی از شمس لنگرودی، احمد پوری، گروس عبدالملکیان، سارا اردهالی و شهاب مقربین ...

تلفن 66427053

صندوق پستي 7861/14155

پست الكترونيك: ensha@neveshtan.ir

آدرس سايت: http://www.neveshtan.ir/

نشاني: تهران، خيابان كارگر شمالي، بين فرصت و نصرت، كوچه بهروزي، پلاك 1، واحد 2

+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم اسفند 1388ساعت 9:13  توسط اکبری- تعالی  | 

شعر معاصر:

  1. بنیاد شاملو : http://www.bonyadeshamlou.com  
           http://www.shamlu.com                       
    http://www.shamlou.org
  2. سهراب سپهری: http://www.sohrabsepehri.com
  3. فروغ فرخزار: http://www.forughfarrokhzad.org
  4. فریدون مشیری: http://www.fereydoonmoshiri.org
  5. شعر و صدای شاعران معاصر ایران:  http://www.avayeazad.com/farsi.htm

 

نویسندگان معاصر:

  1. صادق هدایت : http://www.sadeghhedayat.com
  2. بزرگ علوی :  http://bozorgalavi.com
  3. بنیاد هوشنگ گلشیری : http://golshirifoundation.org
  4. نادر ابراهیمی: http://www.naderebrahimi.info
  5. گالری عکس شاعران و نویسندگان معاصر ایران:
      http://www.ghalamrow.com/galamro-shamayelkhaneh.htm

 

ادبیات سنتی:

  1. ادبیات کهن(اشعارابوسعید ابوالخیر، امیر خسرو دهلوی، انوری، بابا طاهر، پروین اعتصامی، جامی، حافظ، خاقانی، خیام، رودکی، سعدی، سنایی غزنوی، صائب تبریزی، عبید زاکانی، عطار، فرخی سیستانی، فردوسی، ملک الشعرا بهار، مولوی، منوچهری، ناصرخسرو، نظامی و ...): http://rira.ir
  2. شاهنامه: http://www.shahnameh.com
  3. اشعار سعدی:  http://saadi.recent.ir
  4. اشعار حافظ: http://www.hafez.com
    http://hafez.recent.ir  

 

مجله­های ادبی:

  1. سخن(کتاب و داستان معاصر) : http://www.sokhan.com
  2. پندار(ادبیات، موسیقی، نمایش، سینما) : http://www.sokhan.com

 

مرجع:

17.                        فرهنگسرا(ایرانشناسی،توریسم، مشاهیر ایران،فرهنگ و هنر، تاریخ و جغرافی، الفبای فارسی، آموزش فارسی و املا،گالری عکس و...): http://www.farhangsara.com

18.                      زبان و ادبیات فارسی(تاریخ ادبیات، دستورزبان فارسی، شعر و عناصر آن،قله­های نظم ونثر، ادبیات معاصر) : http://www.irib.ir/radio/adab/shaer.htm

19.                      سایت کتاب ایران (نويسندگان و مترجمان ايراني، نقد و شرح كتاب،تمثيل ها ، افسانه هاي ايراني و...) : http://www.persianbook.org  

20.                      مشاهیر ایران :  http://www.mashaheer.net/archives.html

21.                      شورای گسترش زبان فارسی (آثار ادبیات فارسی، اساتید ایرانشناسی، زبان و فرهنگ ایران، شاعران و نویسندگان، مراکز آموزش زبان فارسی، منابع آموزش زبان فارسی): http://persian-language.org

22.                      فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (دستور خط فارسی، واژه گزینی): http://www.persianacademy.ir

تحقیقات:

23.                      مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران(پایان­نامه­ها، مقالات و...): http://www.irandoc.ac.ir

24.             دایره المعارف فارسی:          http://fa.wikipedia.org

25.             سازمان اسناد و کتابخانه­ی ملی ایران:           http://www.nlai.ir

ایرانشناسی:

26.                        پایگاه اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری(قطب­های فرهنگی-تاریخی،میراث فرهنگی استانها،بانک اطلاعاتی بناهای فرهنگی ایران،محوطه­های باستانی،تاریخ و جغرافیای ایران، موزه­ها و ...): http://www.iranmiras.org

27.               اقوام ایرانی:       http://www.iranfolk.com

28.               باغ­های ایرانی         http://www.persiangarden.ir

29.               مؤسسه­ی مطالعات تاریخ معاصر:        http://iichs.org

30.              مرکز اسناد ومدارک سازمان میراث فرهنگی:         http://www.ichodoc.ir

                             

+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم دی 1388ساعت 1:24  توسط اکبری- تعالی  | 

بانک جامع معرفی سایت­های ادبیات فارسی، مرجع و ایرانشناسی

 

ادبیات فارسی

1)      لغتنامه­ی دهخدا- محصول انتشارات دانشگاه تهران

http://press.ut.ac.ir

شامل:

1ـ انواع جستجوها در مباحث گوناگون

2ـ جستجوي همزمان چند واژه با فاصله هاي دلخواه

3ـ فيش برداري از قسمت هايي كه مورد نظر محقّق است

4ـ امكان چاپ فيش ها و همچنين چاپ قسمت هايي از متن

5ـ دسترسي آسان به امثال و تركيب هايي كه در متن لغت نامه آمده است

6ـ يافتن شواهد براي لغات و ده ها امكان ديگر كه در طول كار كردن به آنها دست خواهيد يافت.

اين لوح فشرده قابليت آن را دارد كه در كتابخانه ها و مراكز تحقيق مورد استفادة دانشجويان و محقّقان قرار گيرد، به نحوي كه هر محقّق بتواند يافته هاي خود را در يك كشو به نام خود و با password (رمز) مشخص محفوظ نگه دارد به ترتيبي كه ديگران امكان دسترسي به آن را نداشته باشند.

 

2)      درج(3)- محصول مؤسسه­ی مهرارقام رایانه:

 http://www.mehrargham.com

شامل:

  • 178 اثر منظوم و منثور از 101 شاعر و نويسنده
  • واسط کاربری سه زبانه (فارسی، عربی، انگليسی)
  • استفاده از مجموعه کتابهای نثر بسيار ارزنده (کليله و دمنه، قابوسنامه، مرزبان نامه)
  • تاريخ ادبيات ايران به قلم ادوارد براون
  • مجموعه کامل اشعار درج 2 و گنج سخن
  • لغت نامه فارسی با 250 هزار لغت
  • دکلمه کامل گلستان سعدی و غزليات حافظ با صدای امير نوری
  • استفاده از پوسته جديد (استيل) با امکان انتخاب توسط کاربر
  • مجموعه­های کاملا جديد از شعرای قديم و معاصر
  • شماره گذاری اتوماتيک ابيات
  • نمايش آمار هر مجموعه (تعداد کلمات، حروف و ...)
  • يک ميليون بيت شعر ، دويست هزار پارگراف متن غير شعری (نثر)

کتابهاي بخش فارسي

  1. ابوالفرج روني (ديوان اشعار)
  2. ابوالمعالي نصرالله منشي ( کليله و دمنه)
  3. ابو السعيد ابوالخير (ديوان اشعار)
  4. ادوارد براون (تاريخ ادبي ايران 1-، تاريخ ادبي ايران 2-، تاريخ ادبي ايران 3-، تاريخ ادبي ايران 4-)
  5. اديب الممالک فراهاني (ديوان اشعار، مثنوي ها)
  6. اقبال لاهوري (اسرار و رموز، زبور عجم، پيام مشرق، جاويد نامه، ارمغان حجاز، مجموعه اشعار)
  7. امير خسرو دهلوي ( ديوان اشعار)
  8. امير شاهي سبزواري (ديوان اشعار)
  9. اميرعلي شير نوايي- فاني( ديوان اشعار فارسي)
  10. امير معزي (ديوان اشعار)
  11. اوحدي مراغه اي (ديوان اشعار، منطق العشاق، جام جم)
  12. انوري ابيوري ( ديوان اشعار)
  13. ايرج ميرزا (ديوان اشعار)
  14. بابا افضل کاشاني (ديوان اشعار)
  15. باباطاهر (ديوان اشعار)
  16. بيدل دهلوي (ديوان اشعار)
  17. پروين اعتصامي (ديوان اشعار)
  18. حاجب شيرازي (ديوان اشعار)
  19. حافظ شيرازي (ديوان اشعار)
  20. حزين لاهيجي (ديوان اشعار، مثنوي ها)
  21. حکيم ابولقاسم فردوسي (شاهنامه)
  22. حميدالدين عمربن محمود بلخي (مقامات حميدي)
  23. خاقاني شرواني (ديوان اشعار)
  24. خواجوي کرماني (ديوان اشعار)
  25. خواجه عبدالله انصاري (طبقات الصوفيه، مناجات نامه، صدميدان، گفتار، مخاطبات، مواعظ، مقامات، رباعيات، مناجات)
  26. خيام (رباعيات)
  27. دقيقي طوسي (گشتاسب نامه)
  28. رودکي سمرقندي (ديوان اشعار)
  29. رهي معيري (ديوان اشعار)
  30. سديد الدين عوفي (جوامع الحکايات)
  31. سعدالدين وراويني (مرزبان نامه)
  32. سعدي شيرازي (ديوان اشعار، مواعظ، بوستان، گلستان)
  33. سلمان ساوجي (ديوان اشعار، فراقنامه، جمشيد و خورشيد)
  34. سنايي غزنوي (ديوان اشعار، حديقه الحقيقه و شريعه الطريقه)
  35. سوزني سمرقندي (ديوان اشعار)
  36. سيد حسن غزنوي (ديوان اشعار)
  37. سيداي نسفي (ديوان اشعار، شهر آشوب)
  38. سيف فرغاني (ديوان اشعار)
  39. شاه نعمت الله ولي (ديوان اشعار)
  40. شهريار (گزيده غزليات)
  41. شيخ بهايي (ديوان اشعار، نان و حلوا، نان و پنير، شير و شکر، کشکول)
  42. شيخ کمال خجندي (ديوان اشعار)
  43. شيخ محمود شبستري (گلشن راز)
  44. صائب تبريزي (ديوان اشعار)
  45. صفا اصفهاني (ديوان اشعار)
  46. طبيب اصفهاني (ديوان اشعار)
  47. طغرل احراري (ديوان اشعار)
  48. عارف قزويني (ديوان اشعار)
  49. عبيدزاکاني (ديوان اشعار، عشاقنامه، موش و گربه)
  50. عثمان مختاري غزنوي (شهريار نامه)
  51. عسجدي مروزي (ديوان اشعار)
  52. عطار نيشابوري (ديـوان اشعـار، منطق الطير، تذکره الاوليا، اسرار نامه، الهي نامه، هيلاج نامه، مصيبت نامه، مختارنامه، اشتر نامه، لسان الغيب، مظهر العجايب، جوهر الذات، خسرونامه، مجموعه آثار)
  53. عماد الدين نسيمي (ديوان اشعار)
  54. عمان ساماني (ديوان اشعار گزيده)
  55. عمعق بخاري (ديوان اشعار)
  56. علي اشتري (ديوان اشعار، ستاره سحري)
  57. عنصري (ديوان اشعار گزيده)
  58. غالب دهلوي (ديوان اشعار فارسي)
  59. غوث گيلاني (ديوان اشعار)
  60. فخرالدين اسعد گرگاني (ويس و رامين)
  61. فخرالدين عراقي (ديوان اشعار، عشاقنامه)
  62. فرخي سيستاني (ديوان اشعار)
  63. فرخي يزدي (ديوان اشعار)
  64. فروغ فرخزاد (ديوان اشعار)
  65. فروغي بسطامي (ديوان اشعار)
  66. فلکي شرواني (ديوان اشعار)
  67. قاآني (ديوان اشعار)
  68. قاسم انوار (ديوان اشعار، انيس العارفين، مقامات العارفين)
  69. قطران تبريزي (ديوان اشعار)
  70. قوامي رازي (ديوان اشعار)
  71. کسايي مروزي (ديوان اشعار)
  72. کليم کاشاني (ديوان اشعار)
  73. کيکاووس بن قابوس بن وشمگير (قابوس نامه)
  74. لبيبي (ديوان اشعار)
  75. مجيرالدين بيلقاني (ديوان اشعار)
  76. محتشم کاشاني (ديوان اشعار)
  77. محمد اسيري لاهيجي (ديوان اشعار، اسرار الشهود)
  78. محمد فضولي (ديوان اشعار، ساقي نامه)
  79. محمد منور (اسرا التوحيد)
  80. مسعود سعد سلمان (ديوان اشعار، توصيفات)
  81. ملا محسن فيض کاشاني (ديوان اشعار)
  82. ملک الشعراي بهار (ديوان اشعار)
  83. منصور حلاج (ديوان اشعار منصور)
  84. مولوي (مثنوي معنوي، ديوان شمس، فيه مافيه)
  85. منوچهري دامغاني (ديوان اشعار)
  86. مهستي گنجوي (ديوان اشعار)
  87. ميرداماد (ديوان اشعار)
  88. ميرزا محمد تقي حجه الاسلام- نير (ديوان اشعار، آتشکده، لئالي منظومه)
  89. ميرزاده عشقي (نمايشنامه ها، نوروزي نامه، جمهوري نامه، قالبهاي نو، ادبيات کلاسيک)
  90. ناصرخسرو (ديوان اشعار)
  91. نشاط اصفهاني (ديوان اشعار)
  92. نظامي گنجوي (خسرو و شيرين، ليلي و مجنون، هفت پيکر، شرف نامه، اقبالنامه، مخزن الاسرار)
  93. نظيري نيشابوري (ديوان اشعار)
  94. واعظ قزويني (ديوان اشعار)
  95. وحشي بافقي (ديوان اشعار، خلدبرين، ناظر و منظور، فرهاد و شيرين)
  96. نور الدين عبدالرحمان جامي (هفت اورنگ، بهارستان، فاتحه الشباب، واسطه العقد، خاتمه الحيات)
  97. نورعليشاه اصفهاني (ديوان اشعار)
  98. نيما يوشيج (ديوان اشعار، مجموعه اشعار، اشعار نو)
  99. هاتف اصفهاني (ديوان اشعار)                      
  100. هلالي جغتايي (ديوان اشعار، شاه و درويش، صفات العاشقين)
  101. همام الدين تبريزي (ديوان اشعار فارسي)

کتابهاي بخش انگليسي

  1. سعدي شيرازي (بوستان، گلستان)
  2. فردوسي (شاهنامه)
  3. فروغ فرخزاد (گزيدۀ ديوان)
  4. خيام نيشابوري (گزيده رباعيات)
  5. حافظ شيرازي (ديوان)
  6. مولوي (گزيدۀ مثنوي معنوي، گزيدۀ ديوان شمس، اشعار پراکنده)

کتابهاي بخش عربي

  1. سعدي شيرازي (کتاب مواعظ)
  2. خاقاني شرواني (کتاب ديوان اشعار)
  3. هاتف اصفهاني (کتاب ديوان اشعار)

 

3)لسان الغیب(3)- محصول مؤسسه­ی نیستان جم:

 http://www.neyestan.com

شامل:

          دیوان حافظ

         متن کامل دیوان حافظ بر اساس نسخه علامه قزوینی و قاسم غنی

         قرائت غزلیات حافظ توسط دکتر علی موسوی گرمارودی

         شرح کلیه غزلیات (بیت به بیت)

         ترجمه انگلیسی کلیه غزلیات (بیت به بیت)

         نمایش و چاپ اشعار به خط زیبای نستعلیق

         امکان جستجو در دیوان حافظ و چاپ نتیجه آن

         واژه نامه، فال حافظ

         فهرست غزلیات و ملمعات

         امکان قرائت غزلیات به صورت پشت سر هم و تصادفی

         امکان شنیدن غزلیات همراه با موسیقی یا بدون آن

         کاربرد محاوره ای ابیات حافظ (ارسال المثل)

         تصنیف و آواز(بیش از 100 قطعه) با صدای اساتید موسیقی ایران

         موسیقی سنتی (بیش از 8 ساعت)

         وزن و بحر عروضی غزلها

         فیلم از مراسم یاد روز حافظ (10 دقیقه)

 حافظ شناسی

متن کامل مثنوی معنوی همراه با جستجو

متن کامل دیوان غزلیات شمس همراه با جستجو

مشاعره در دو سطح مقدماتی و پیشرفته

هر روز با حافظ

 

4)سروش قونیه- محصول مؤسسه­ی نیستان جم:

 http://www.neyestan.com

شامل:

زندگینامه مولانا و نحوه سروده شدن مثنوی از زبان دکتر عبدالکریم سروش

مقدمه ای بر لب لباب مثنوی از زبان دکتر عبدالکریم سروش

فيلم از مراسم بزرگداشت مولانا و سماع درویشان در قونيه (10 دقيقه)

زندگینامه مولانا و قرائت چند قسمت برگزیده از مثنوی و دیوان شمس

متن کامل مثنوی به تصحیح دکتر عبدالکریم سروش

 متن کامل لب لباب مثنوی به تصحیح دکتر عبدالکریم سروش

 فرهنگ الفاظ مثنوی و نمایش آنها به صورت Hyper Text

فهرست آیات و احادیث به همراه ترجمه

نمایش آیات و احادیث به صورت Hyper Text

امکان جستجو از یک حرف تا یک مصراع کامل و چاپ آنها

امکان چاپ متن کامل مثنوی و لب لباب

واژه نامه مثنوی

 

 

5)رسول آفتاب- محصول مؤسسه­ی نیستان جم:  http://www.neyestan.com

شامل:

  قرائت 425 غزل از غزلیات دیوان شمس توسط دکتر عبدالکریم سروش

 قابليت پخش بيش از 100 غزل بر روي دستگاههاي mp3 player

  متن کامل دیوان شمس به تصحیح دکتر بدیع الزمان فروزانفر

  نمایش متن گزیده غزلیات شمس به خط نستعلیق

  امکان جستجوی پیشرفته بر روی دیوان شمس

  چاپ غزلیات به خط زیبای نستعلیق

  مقدمه دیوان شمس از زبان دکتر عبدالکریم سروش

 تفسیر کامل 3 غزل ناب از غزلیات شمس توسط دکتر عبدالکریم سروش

  فیلم از مزار مولانا و شهر قونیه(10 دقيقه)

  تفال به دیوان شمس

  تصنیف و آواز با صدای اساتید موسیقی ایران (بیش از 50 قطعه آوازی)

 موسیقی سنتی توسط پيمان خسروي 

 رابط کاربر زیبا و جذاب

6)آینه­ی دوم، تفسیر دفتر دوم مثنوی

محصول مؤسسه­ی نیستان جم: http://www.neyestan.com

شامل:

تفسیر دفتر دوم مثنوی معنوی توسط دکتر عبدالکریم سروش (75 ساعت)

امکان دسترسی آسان به شرح هر یک از ابیات با کلیک بر روی بیت مربوطه

متن کامل مثنوی معنوی به تصحیح دکتر عبدالکریم سروش

متن کامل دیوان غزلیات شمس با امکان جستجو

نحوه سروده شدن مثنوی و زندگینامه مولانا از زبان دکتر عبدالکریم سروش

فهرست آیات و احادیث مثنوی به همراه ترجمه و امکان جستجو

امکان نمایش آیات و احادیث به صورت Hyper Text در کل مثنوی

فرهنگ الفاظ مثنوی و نمایش آنها به صورت Hyper Text در کل مثنوی

 واژه نامه مثنوی شامل تمامی واژه های موجود در مثنوی و پاره ای از ترکیبات  

 امکان جستجو بر روی شش دفتر مثنوی

امکان چاپ متن کامل مثنوی و غزلیات شمس

زندگینامه مولانا و قرائت بیش از 100 قطعه از اشعار مثنوی و دیوان شمس

    به انگلیسی

 

7)سروش حافظی- محصول مؤسسه­ی نیستان جم:

 http://www.neyestan.com

شامل:

مباحث حافظ شناسی ارائه شده  توسط دکتر عبدالکریم سروش

    (بیش از 70 ساعت)

بیش از 1500 نمایه موضوعی بر روی جلسات حافظ شناسی

امکان جستجو بر روی نمایه های موضوعی

دیوان غزلیات حافظ بر اساس نسخه علامه قزوینی و دکتر قاسم غنی

نمایش غزلیات به خط نستعلیق

 فهرست غزلیات بر اساس مطلع و قافیه

 فهرست ملمعات همراه با ترجمه فارسی

امکان چاپ غزلها به خط نستعلیق

وزن و بحر عروضی غزلها

امکان جستجو در ديوان حافظ و چاپ موارد یافت شده

واژه نامه دیوان حافظ

فال حافظ

 

8)مولانا و رقص سماع(VCD)- محصول مؤسسه­ی نیستان جم:

 http://www.neyestan.com

شامل:

    مولانا که در غرب به رومی مشــهور اسـت، در طول عمر خود نه طریقتــی  را پایه گذاری کرد و نه قوانین امروزی سماع را وضع کرد. او بدون هیچ قاعده و قانونی می چرخید و می رقصید ، سماع برای او مسیری بود به ســوی بهشت ، دری که به ســـوی آسمان باز می شد، پروازی از زندگی به مرگ، پروازی از مرگ به سوی جاودانگی.

توضیح کامل درباره چگونگی انجام مراسم رقص سماع (54 دقیقه فیلم)

شرح مراسم و نمادهای رقص سماع

قابل اجرا بر روی کامپیوتر و VCD

به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی

 

 

9)گلستان سعدی- محصول موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان:

http://www.tebyan.net

 

شامل:

فرهنگ لغات، فهرست واژگان، آيات و ضرب المثلها، فهرست الفبايي، فهرست حكايات، برگي از گلستان، چنين حكايت كنند، يك نكته از هزار نكته، از شيراز تا شيراز، سرگرمي، نوا و نما، يادباد آن روزگاران، بزرگان ملك ادب، زندگينامه.

 

10)بوستان سعدی- محصول شركت مهندسي پژوهشي نوين

شامل:

بوستان، واژگان، زندگي نامه سعدي، نداي بوستان، بزرگان ادب ايران زمين.

 

11) نامور نامه باستان (شاهنامه) حکيم توس-محصول شرکت جهان رايانه

شامل:

شاهنامه سرايي - فرهنگ نام ها - شاهنامه خواني - ساخت شناسي

      -پرده خواني - نگار گري

 

     12) پروین اعتصامی- محصول مؤسسه فرهنگي ره نما

شامل:

قصايد، مثنويات، مفردات، قطعات، اشعار متفرقه، زندگينامه، جستجوي کلمه و

عبارت در اشعار، فهرست، راهنما، فرهنگ لغت اشعار، نمايش گزيده اي از اشعار،

 ليست کامل اشعار ديوان، غزليات، مسمطات، درباره ره نما

     

    13) نرم افزار فروغ فرخزاد

شامل:

  • زندگینامه
  • درباره ی زندگی و آثار فروغ
  • فروغ در یک نگاه
  • فروغ شاعر
  • فروغ فیلمساز(نسخه ی کامل فیلم "این خانه سیاه است")
  • فروغ مترجم
  • گالری عکس فروغ
  • مصاحبه ها
  • گزیده ی نامه ها
  • طراحی ها و دستخط فروغ
  • گزیده ی اشعار(با صدای فروغ)
  • فروغ از نگاه دیگران(نفد اشعار فروغ)
  • در رثای فروغ

 

ایرانشناسی

  1)شکوه ایران- محصول مؤسسه فرهنگي ويستا آرا

شامل:

    ايلاميها، مادها، هخامنشيان، سلوكيان، ساسانيان، گنجينه باستان.    

 

 2)پارسه- محصول شرکت پانا

شامل:

   هخامنشي، نقش رستم، تخت جمشيد، پاسارگاد، گالري، موسيقي، زبان                                                                                                                         

 

3)کاخ- موزه­ی سعدآباد- محصول مؤسسه فرهنگي ويستا آرا

شامل:

گردش در كاخ موزه سبز، اشيا و هنرهاي تزئيني، موزه هنرهاي زيبا، تصاوير.

 

 

4)الفبای ایران- محصول مؤسسه­ی آوين تک

شامل:

آموزشي، سفر در ايران ، فرهنگي ، درباره ايران.

 

                                                                          

+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم دی 1388ساعت 1:22  توسط اکبری- تعالی  | 

کدام معلم کارآمد است ؟

کدام معلم کارآمد است ؟
 

معلمی  شغل  مهمی  است  که  ضرورت  آن  بر  کسی  پوشیده   نمی  باشد. همه  ما  در طول  حیات  تحصیلی  یا حرفه  ای  خود  با  معلمانی  مواجه  شده  ایم  که  از آنها  با  کلمات  خوب  یا  بد  یاد  کرده  ایم !

  یک  سوال  اساسی  آیا این  دو معلم  با  یکدیگر  اصولا  یکسان  هستند  یا  اینکه  تفاوتی  بین  آنها وجود  دارد؟

آیا  همه  معلمان  باهوش و کارآمد  هستند؟ آیا  می  توان  ملاکهایی  برای  شایستگی یک  معلم  تصور  کرد  یا  اینکه  معلمان  همگی  یکسانند و  ملاک  مشخصی  برای  شایستگی  یکی  بر  دیگری  وجود  ندارد؟ آیا  ذاتا  برخی  از افراد  معلم  به  دنیا  می  آیند یا  معلمی  حرفه  ای  است  که  بعضی  ها آنرا  بهتر  یاد  می  گیرند؟ این  سوالات ، مطالب مهم  و  حیاتی  می  باشند  که  می  بایست  به  آنها  پاسخهایی  دقیق  داد.

با  این  حال  خصوصیات  و  کیفیات مهم  و  مشخصی  وجود  دارد  که  می  توانیم   در  مورد  آنها  بحث  نموده   و  به  تعمیم  هایی  دست  بزنیم .این  کیفیات  عبارتند  از :

1- توانایی  جذب  دانش  آموزان  :

یکی  از  ویژگیهای  معلمان کارآمد جذب  شاگردان  به جلسات  درس  و  ادامه  شرکت آنان  در  فعالیتهای  یادگیری  می  باشد. ،معلمان  کارآمد قادرند آنچه  را  دانش  آموزان  باید  فرا گیرند  به آنها  منتقل  سازند . معلمان  با کفایت  می  دانند  که  برای  هر  دانش  آموزی  درس  را  باید  از  کجا  شروع  کرد  و  هر  جا  که  لازم  آید  به آموزش  انفرادی   رو ی می  آورند  و  سرعت  تدریس   را  متناسب   با پیشرفت  دانش  آموزان  تنظیم  می  کنند،به  همین  دلیل  همه  دانش  آموزان ، چون  مطالب  با  مهارتهای  متفاوت  ایشان  تناسب  دارد،به  فعالیت  برانگیخته  می  شوند.

2-پرورش  مهارتهای  فکری : 

شاید  بتوان  هدف  تعلیم  و  تربیت  را پرورش  قوه تفکر  دانش  آموزان   دانست  و  چون  یادگیری  معنا  دار،به  ویژه  برای  رشد  قوای  فکری  دانش  آموزان  با  اهمیت  می  باشد ،معلمان   موفق می  توانند  فعالیتهای  آموزشی را  معنا دار سازند.بدین  منظور  یک  معلم  کارآمد  یادگیری  جدید  دانش  آموزان را  طوری  هدایت   می کند  که  با  دانش  قبلی  آنها  همسانی  داشته  باشد  تا  دانش  آموزان  بتوانند دانش   جدید  را به  نحوی   منطقی  در حافظه  خود  سازمان  دهند.زیرا  یادگیری  مداوم  محتاج  سازماندهی  منطقی  مطلب  با  یکدیگر  است .

3-یادگیر ی و  ارزیابی  آن :

 یکی دیگر  از خصوصیات  یک  معلم  کارآمد  توجه  به  پیشرفت  تحصیلی  شاگردان  و  ارزیابی  یادگیری  آنها می  باشد.مطابق  با  آنچه  گفته  شد  تدریس  خوب  با  دقت  و  وسواسی  در خور  توجه  ارزیابی  می  شود ،به  شکلی  که  دایما  می  توان  تغییرات  لازم  را  در آن  صورت  داد .در  این  وضعیت  دانش  آموزان  در مورد  یادگیری  خود  فیدبک  سریع  و  مطلوبی  دریافت می  کنند. ،معلمان کارآمد  از  مهارتهای  لازم  برای  ارزیابی  دانش  آموزان  برخوردار  بوده   و  قادرند   میزان   یادگیری  ایشان   را  تعیین  کنند . و وسایل  اندازه  گیری  و  ارزیابی  بطور  عمده  عبارتند  از  امتحانات  کلاسی ،تکالیف  درسی  ،پروژه  های  تحقیقاتی  و  آزمون های   استاندارد  شده  .اطلاعات بدست  آمده   از ابزار  ها  و  وسایل  بالا  معلمان  خوب  را  کمک  می  کند تا  روش   تدریس  خود  را  تنظیم  کنند.

4-یادگیری  مداوم :

  به  نظر  می رسد می  توان  بهترین  معلمان  را کسانی دانست  که  اوقات  خود  را  صرف  یادگیری  می  کنند.به  نظر می  رسد  متاسفانه برخی  از  معلمان  با  شروع  تدریس ،یادگیری را متوقف می سازند  و  به  جزوه هایی که  روزگاری  تهیه  کرده  اند  بسنده می  سازند.به  همین  دلیل  جهان  در حال  تغییر از کنار  آنها  می گذرد و  به  سرعت  ایشان  را در  وضعیتی  قرار  می  دهد  که  دیگر  آمادگی  تدریس کارآمد  را  ندارند .یک  معلم  کارآمد معمولا  تحولات  مربوط  به  رشته  خود  را  تعقیب  می  کند و  دائما  مهارتهای  خویش  را  بهبود  می بخشد .آنها  همواره  در  حال آموختن  هستند. به  عبارتی  دیگر  آنها دائما  در حال شاگردی  کردن  هستند.

5-اداره کلاس :

معلمان  کارآمد  معمولا دارای  کلاسی  مطلوب ،منسجم  و  پربار  هستند.معلمان  کارآمد  نسبت  به آنچه  در کلاس ایشان  اتفاق می  افتد  بسیار حساس  هستند و  قادرند  مشکلات  را  رفع  کنند.این  معلمان  اغلب  توجه  کافی  به  شاگردان  داشته  و حساس  اند که  به  همه  افراد  فرصتها  و  کمک  مساوی   داده  شود .از این  نظر  معلمان  خوب ،راحت  و  قابل اعتماد  و  اطمینان  جلوه  می  کنند.اینان  معلمانی  صبور  و  بردبارند و  الگویی  عالی  از اجرای  نقش خود هستند. آنها  به  موقعیت  دانش آموزان  توجه  کرده  نسبت  به  دانش آموزان  توجه  و مراقبت  نشان  داده  و  به  شاگردان  کمک  می کنند  تا  فراگیرند  که چگونه  می  توان  با  دیگران  همکاری  جمعی  داشت  و  در  عین  حال  خوشحال  و مفید  بود .آنها  محیطی  ایجاد  می کنند لذت  بخش  شادی آفرین  که  در  آن  شوخی  و  تفریح  مشترک  مرزهای  میان معلم  و  کلاس را  تقلیل  داده  و  به  شرطی که  در  آن زیاده  روی  نشود  به  کلاس  کمک  می  کند  که  معلم  را  بیشتر  به  صورت  یک  دوست  و همراه  تصور  کنند. همین  نحو ،آمادگی  همکاری  با  دوستان  در کلاس  افزایش  یافته  و  بدین  ترتیب  تعداد  حوادثی  که  به  مشکلات  موجود  در کنترل کلاس می  انجامد ،تقلیل می  یابد.

6-آخرین  ویژگی  معلمان کارآمد رفتارهای  کلاسی  معلمان  است :

 به  عقیده  بسیاری  از  پژوهشگران  آموزشی ،همبستگی  معناداری  بین  بعضی  از  رفتارهای  معلمان  و  پیشرفت  تحصیلی  شاگردان  آنها  وجود  دارد.دکتر  سیف  به  نقل  از  رونشناین  و  فرست ( Rasenshine   & Furst ) ،    هشت  متغیر  آموزشی  یا  رفتار  کلاسی  معلمان  را  که با  یادگیری شاگردان  رابطه  و  همبستگی  معنی دار  نشان  داده  اند  معرفی  کرده  اند.این  متغیر ها  عبارتند از :

الف -روشنی  توضیحات  معلم در کلاس

ب-انعطاف پذیری  در  روش آموزش

ج -اشتیاق در کار ،شامل  تحرک  در کلاس ،حرکات  سرو  دست  و نوسان  صدا

د-احساس  مسوولیت  در عمل ،شامل  تاکید  بر  یادگیر ی و  فعالیت  شاگردان

ه- فرصت  یادگیری  دادن  به  شاگردان  برای  یادگیری  مطالب تا  سرحد  تسلط

و-استفاده  از  عقاید  شاگردان ، شامل  تشویق شاگردان  به  اظهار  نظر  و  تایید نظریات  آنها

ز- استفاده  از مطالب  سازمان  دهنده  شامل  مرور  کردن  مطالب  و  ایجاد  ارتباط مطالب درسی  با  یکدیگر

ح -طرح  سوالهای  دارای  سطوح  مختلف ،از  جمله  سوالهایی که  با  چه ،کجا، چرا و  چگونه  شروع  می  شود

مطابق تحقیقات  به  عمل  آمده  به  نظر  می  رسد  که مهمترین  متغیر  آموزشی  معلم  که  بیشترین  همبستگی  را  با  یادگیری  شاگردان  دارد  روشنی  توضیحات  و مطالبی  است  که  معلم  در  آموزش  خود  در اختیار  شاگردان  قرار می  دهد.

 

 

 

به نظر شما کدام معلم کارآمد است و یک معلم موفق چه ویژگیهایی باید

داشته باشد؟؟

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مرداد 1388ساعت 23:13  توسط اکبری- تعالی  | 

نظر شخصيت هادر باره تعلیم وتربیت

نظر شخصيت ها
درباره ی تعليم و تربيت و انتخاب معلم


استاد جلاالدين همايي :

 

معلم، يعني كسي كه براي معلمي خلق شده و شايستگي اين شغل مقدس و لياقت اين مقام و منزلت عالي را داشته باشد، بسيار گرانبها و عزيزالوجود است.
چنين نيست كه هر كس ايامي چند درس خواند و خط و سوادي به هم رسانيد، يا دست بالا به مقام اجتهاد قديم يا دكتراي جديد هم رسيد، واقعاً شايسته ايفاء وظيفه و شغل خطير معلمي باشد.
استاد در تاريخ 5/5/1345 در يك سخنراني اظهار داشته اند :
حدود 35 سال پيش مقاله اي تحت عنوان « هر خواننده اي داننده و هر داننده اي آموزند نيست » براي مجله تعليم و تربيت نوشتم، از آن زمان تاكنون، روز به روز بر تجربه من افزوده شده است اكنون هم از بن دندان مي گويم، « هر كس درس مي خواند، عالم حقيقي نمي شود و هر عالمي هم از عهده كار معلمي بر نمي آيد از صدها دانشجو، جز عده قليلي واقعاً عالم نمي شود و از صدها عالم نيز غير از معدودي واحد شرايط معلم حقيقي نيستند. »
درست فهميدن مطالب، هضم شدن معاني در روح، قوه تعبير و حسن تقرير، قدرت خلاقه بيانات خطا بي جهت تقريب و تأثير مطالب در ذهن دانش آموزان ، با رعايت اين شرط كه « هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد »، حِلم و بردباري، درست كرداري و راست گفتاري حسن شفقت و دلسوزي و مهرباني، مراعات شيوه دلالت و هدايت و بالجمله داشتن عواطف پدري نسبت به دانش آموز از شرايط معلم واقعي است.


دكتر علي اكبر سياسي :

 

از نظر من، معلم در مقابل كار پرزحمت خود پاداش مادي ناچيزي دريافت مي كند، اما چيزهاي ديگري دريافت مي كند كه جنبه مادي ندارد و كساني كه در مشاغل ديگري كارمي كننداز دريافت آن محروم مي باشندوآن عبارتست از:
1- معلم كسري درآمد خود را با لذات معنوي جبران مي كند، زيرا لذتي بالاتر از آن وجود ندارد كه انسان بتواند شخصيت و تكوين منش افراد را سامان دهد. و اين كار معلم است. لذتي كه معلم از آدم سازي، يعني باز كردن چشم و گوش كودكان و جوانان و آشنا ساختن ايشان به رموز علم و پرورش قواي عقلي و اخلاقي آن ها مي برد، بيشتر از لذتي است كه مهند س و معمار از ساختن يك بناي تازه يا اديب و صنعتگر از ايجاد يك اثر ادبي و صنعتي مي برد.
2- معلم هر قد جلوتر مي رود بيشتر به نواقص علمي خود پي مي برد و علاقه مند است كه نواقص وجود خود را رفع كند و كمالات اخلاقي و علمي را درك كند و در حرفه معلمي مي تواند به اين هدف دست يابد.
3- معلم به تدريج اين عقيده را پيدا مي كند كه هيچ كاري پر مغز تر از كارهاي علمي نيست و اگر عادت به مطالعه كرده باشد، به هيچ قيمتي كار خود را با كارهاي اداري كه از نظرش ماشين وار جلوه مي كند، عوض نخواهد كرد.
اگر اين اصول را قبول كنيم تنها كار دستگاه آموزش و پرورش آن استكه با تدابير ويژه اي بتوانند عده اي از جوانان علاقه مند، با هوش و مستعد را به مراكز تربيت معلم جذب نمايد. زيرا مي دانيم وقتي وارد مدرسه شدند و آن تربيت ويژه و عشق به معلمي را آموختند، و شروع به كار معلمي كردند، ديگر از معلمي دست نخواهند كشيد.
ضمناً بايد گفت همانطوري كه لايق ترين فرمانده نظامي، بدون داشتن سربازان ورزيده و شجاع نمي توانند كاري از پيش ببرد و نخستين اقدام او تربيت سربازان و مجهز كردن ايشان است. همانطور يك مدير كل يا يك رئيس آموزش و پرورش هر قدر هم كه فاضل و مدير و مدبر و فعال باشد، اگر آموزگاران و دبيران تربيت شده و كاردان در اختيار نداشته باشد، نمي تواند كار مهمي از پيش ببرد.

 

ارشادات مرحوم محمد علي فروغي به معلمان :

 

1-كوشش كنيد تا مدرسه براي فرزندان ما، زندان و درس براي ايشان عذاب نباشد. بدين معني كه تلاش كنيد مدرسه از نظر ساختمان و فضاي سبز و بهداشت و نور و رنگ بسيار با صفا و دلپذير باشد. بطوري كه دانش آموزان همواره از ورود به مدرسه شادمان شوند.
2-رفتار معلمان، معاونان، مديران مدارس چنان باشد كه همه دانش آموزان را جذب نمايند. نمي گويم كه ابهت و هيبت نداشته باشند، بلكه اين حشمت و هيبت توأم با مهر و محبت باشد.
                 

                       درس اديب اگر بود زمزمه محبتي
                                                                جمعه به مكتب آورد طفل گريز پاي را

3-درس را بايد با شادي و مسرت توأم ساخت، مطالب بايد با فهم دانش آموزان متناسب باشد، مخصوصاً معلمان بايد مطابق ذوق و استعداد و هوش دانش آموزان و حتماً به زبان ايشان تدريس كنند، زيرا اين پند بزرگ، يكي از اصول تعليم و تربيت است : 
                   

                        چون سروكار تو با كودك فتاد
                                                                 پس زبان كودكي بايد گشاد

4-گفتار و كردار معلم بايد آميخته با ادب و كمال باشد، آنچه مي گويد و آنچه عمل مي كند بايد براي
دانش آموزان سرمشق باشد.پاكيزگي، ادب، حسن خلق، راستي و درستي، نيكوكاري و شرافتمندي و صفات برجسته ديگر چيزهايي است كه اگردانش آموزان از معلمان، يعني پيشوايان فكري خود ببينند، صد چندان بهتر مي آموزند تا كتاب يا از واعظ و معلم بي عمل بشنوند.
5-در تعليم و تربيت در مرحله ابتدايي مانند مراحل ديگر بايد متوجه پرورش قوه فكر و انديشه دانش آموزان باشند و نه پر كردن حافظه ايشان، تمام مطالبي كه آموزش مي دهيد بايد دانش آموزان به خوبي درك كنند و ياد بگيرند، آنچه در سابق تأكيد مي كردند كه نوآموز مطلبي را حفظ كند، بكلي غلط و غيراصولی باطل است.

6-در آموزش مطالب به نوآموزان به هيچوجه شتاب نكنيد، آرام آرام ابتدا مطالب را شفاهي و از روي نقشه و تصاوير جالب توجه يا ابزارهاي آموزشي، وسايل آزمايشگاهي شرح دهيد. تا خود او كم كم با آنچه شما مي گوييد يا اهداف مدرسه آشنا شود و بعد با نهايت دقت و با برنامه ريزي دقيق و زمان بندي شده به او كلمات و طرز محبت كردن و روش نوشتن را بياموزيد

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مرداد 1388ساعت 23:7  توسط اکبری- تعالی  | 

معلم محبت

 

داستان زیر حکایتی است ازمحبت یک معلم که سرنوشت کودکی را تغییر داد. تقدیم به همه آموزگاران مهربان و دوست داشتنی . و با ذکر این جمله از ارد بزرگ که : آموزگاری ، عشق است چنین جایگاهی هیچگاه به دست غیر مباد .
در روز اول سال تحصیلى، خانم تامپسون معلّم کلاس پنجم دبستان وارد کلاس شد و پس از صحبت هاى اولیه، مطابق معمول به دانش آموزان گفت که همه آن ها را به یک اندازه دوست دارد و فرقى بین آنها قائل نیست.
البته او دروغ می گفت و چنین چیزى امکان نداشت. مخصوصاً این که پسر کوچکى در ردیف جلوى کلاس روى صندلى لم داده بود به نام تدى استو دارد که خانم تامپسون چندان دل خوشى از او نداشت. تدى سال قبل نیز دانش آموز همین کلاس بود. همیشه لباس هاى کثیف به تن داشت، با بچه هاى دیگر نمی جوشید و به درسش هم نمی رسید. او واقعاً دانش آموز نامرتبى بود و خانم تامپسون از دست او بسیار ناراضى بود و سرانجام هم به او نمره قبولى نداد و او را رفوزه کرد.

امسال که دوباره تدى در کلاس پنجم حضور می یافت، خانم تامپسون تصمیم گرفت به پرونده تحصیلى سال هاى قبل او نگاهى بیاندازد تا شاید به علّت درس نخواندن او پی ببرد و بتواند کمکش کند.

معلّم کلاس اول تدى در پرونده اش نوشته بود: تدى دانش آموز باهوش، شاد و با استعدادى است. تکالیفش را خیلى خوب انجام می دهد و رفتار خوبى دارد. "رضایت کامل".

معلّم کلاس دوم او در پرونده اش نوشته بود: تدى دانش آموز فوق العاده اى است. همکلاسیهایش دوستش دارند ولى او به خاطر بیمارى درمان ناپذیر مادرش که در خانه بسترى است دچار مشکل روحى است.

معلّم کلاس سوم او در پرونده اش نوشته بود: مرگ مادر براى تدى بسیار گران تمام شده است. او تمام تلاشش را براى درس خواندن می کند ولى پدرش به درس و مشق او علاقه اى ندارد. اگر شرایط محیطى او در خانه تغییر نکند او به زودى با مشکل روبرو خواهد شد.

معلّم کلاس چهارم تدى در پرونده اش نوشته بود: تدى درس خواندن را رها کرده و علاقه اى به مدرسه نشان نمی دهد. دوستان زیادى ندارد و گاهى در کلاس خوابش می برد.

خانم تامپسون با مطالعه پرونده هاى تدى به مشکل او پى برد و از این که دیر به فکر افتاده بود خود را نکوهش کرد. تصادفاً فرداى آن روز، روز معلّم بود و همه دانش آموزان هدایایى براى او آوردند. هدایاى بچه ها همه در کاغذ کادوهاى زیبا و نوارهاى رنگارنگ پیچیده شده بود، بجز هدیه تدى که داخل یک کاغذ معمولى و به شکل نامناسبى بسته بندى شده بود. خانم تامپسون هدیه ها را سرکلاس باز کرد. وقتى بسته تدى را باز کرد یک دستبند کهنه که چند نگینش افتاده بود و یک شیشه عطر که سه چهارمش مصرف شده بود در داخل آن بود. این امر باعث خنده بچه هاى کلاس شد امّا خانم تامپسون فوراً خنده بچه ها را قطع کرد و شروع به تعریف از زیبایى دستبند کرد. سپس آن را همانجا به دست کرد و مقدارى از آن عطر را نیز به خود زد. تدى آن روز بعد از تمام شدن ساعت مدرسه مدتى بیرون مدرسه صبر کرد تا خانم تامپسون از مدرسه خارج شد. سپس نزد او رفت و به او گفت: خانم تامپسون، شما امروز بوى مادرم را می دادید.
خانم تامپسون، بعد از خداحافظى از تدى، داخل ماشینش رفت و براى دقایقى طولانى گریه کرد. از آن روز به بعد، او آدم دیگرى شد و در کنار تدریس خواندن، نوشتن، ریاضیات و علوم، به آموزش "زندگی" و "عشق به همنوع" به بچه ها پرداخت و البته توجه ویژه اى نیز به تدى می کرد.

پس از مدتى، ذهن تدى دوباره زنده شد. هر چه خانم تامپسون او را بیشتر تشویق می کرد او هم سریعتر پاسخ می داد. به سرعت او یکى از با هوش ترین بچه هاى کلاس شد و خانم تامپسون با وجودى که به دروغ گفته بود که همه را به یک اندازه دوست دارد، امّا حالا تدى محبوبترین دانش آموزش شده بود.

یکسال بعد، خانم تامپسون یادداشتى از تدى دریافت کرد که در آن نوشته بود شما بهترین معلّمى هستید که من در عمرم داشته ام.

شش سال بعد، یادداشت دیگرى از تدى به خانم تامپسون رسید. او نوشته بود که دبیرستان را تمام کرده و شاگرد سوم شده است. و باز هم افزوده بود که شما همچنان بهترین معلمى هستید که در تمام عمرم داشته ام.

چهار سال بعد از آن، خانم تامپسون نامه دیگرى دریافت کرد که در آن تدى نوشته بود با وجودى که روزگار سختى داشته است امّا دانشکده را رها نکرده و به زودى از دانشگاه با رتبه عالى فارغ التحصیل می شود. باز هم تأکید کرده بود که خانم تامپسون بهترین معلم دوران زندگیش بوده است.

چهار سال دیگر هم گذشت و باز نامه اى دیگر رسید. این بار تدى توضیح داده بود که پس از دریافت لیسانس تصمیم گرفته به تحصیل ادامه دهد و این کار را کرده است. باز هم خانم تامپسون را محبوبترین و بهترین معلم دوران عمرش خطاب کرده بود. امّا این بار، نام تدى در پایان نامه کمى طولانی تر شده بود: دکتر تئودور استودارد.

ماجرا هنوز تمام نشده است. بهار آن سال نامه دیگرى رسید. تدى در این نامه گفته بود که با دخترى آشنا شده و می خواهند با هم ازدواج کنند. او توضیح داده بود که پدرش چند سال پیش فوت شده و از خانم تامپسون خواهش کرده بود اگر موافقت کند در مراسم عروسى در کلیسا، در محلى که معمولاً براى نشستن مادر داماد در نظر گرفته می شود بنشیند. خانم تامپسون بدون معطلى پذیرفت و حدس بزنید چکار کرد؟ او دستبند مادر تدى را با همان جاهاى خالى نگین ها به دست کرد و علاوه بر آن، یک شیشه از همان عطرى که تدى برایش آورده بود خرید و روز عروسى به خودش زد.

تدى وقتى در کلیسا خانم تامپسون را دید او را به گرمى هر چه تمامتر در آغوش فشرد و در گوشش گفت: خانم تامپسون از این که به من اعتماد کردید از شما متشکرم. به خاطر این که باعث شدید من احساس کنم که آدم مهمى هستم از شما متشکرم. و از همه بالاتر به خاطر این که به من نشان دادید که می توانم تغییر کنم از شما متشکرم.

خانم تامپسون که اشک در چشم داشت در گوش او پاسخ داد: تدى، تو اشتباه می کنى. این تو بودى که به من آموختى که می توانم تغییر کنم. من قبل از آن روزى که تو بیرون مدرسه با من صحبت کردى، بلد نبودم چگونه تدریس کنم
+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم خرداد 1388ساعت 20:7  توسط اکبری- تعالی  |